8.12.11

Face-baker VS Twit-Jer


Assalamualaikum !!!


Ho yeahh aku tak tau nape rasa macam nak buat entri yang mungkin menyentuh perasaan org lain mungkin TAPI hado ke nak bace belog aku kan kan. Tak hado pon. Tapi ade aku pedulik? Tak hado.

Okeh straight to the point. Sekarang memang zaman canggih manggih rite. So then banyak advantages and disadvantages from all those technologies. But its depends on how we as human to used all those thing.

Tengok2..tu yang haku malas nak speaking2 kan. Kang dah tonggang tebalik grammar. Hooo---demmm biar kan sahaja. Pada aku tak salah kalau nak ada bluberry lah, capsule tab  la, i-cream la bagai TAPI kalau setakat ko nak gune tuk hapdate ko punye facebaker,ko nye twit-je hewww ape kes derr. Da plak macam diary kan kat wall ko tu. Everything you do is on public view? Whaatt ??? nak hangen ? tapi derr betul ape aku cakap. Da satu dunia kan nak tau ape ko buat, ape baju ko pakai hari ini. Ohhh demmm memang tak de sape nak tahu but then kalau da recent activity ko tu ade je kuar kat tepi facebaker haku tak ke tu menyemak kan mate haku plak?




Kang sat g ko gaduh plak dengan si-polan ko nak hapdate jugak status. Kang ko menyampah dengan si-polan ko plak twit-je status2 ko yang tak berilmiah tu. Derr.. tolong lah tunjukkan sikit yang kite ni berilmu. Adhoii malu ceq!!!! And please tunjukkan kat orang lain yang kite ni ada maruah dan kita ni ada privasi yang perlu di simpan utnuk diri sendiri dan keluarga. Sebab kita pun ada maruah yang hendak di pelihara. Ada hati yang perlu di jaga.

And please laaa… jangan di salah anggap entri aku ni pada si pembaca ye. What I think is all of us sometimes do the same thing. Its include me. So, how about kita cuba reduce kan certain thing yang tidak perlu untuk di hapdate pada public. Dan sangat tidak berbaloi untuk kita beli segala macam gajet if kita hanya tahu 1 @ 2 je application nye. Dan bukan lah niat kita membeli semua gajet teknologi tu untuk menunjuk pada orang lain yang kita sangat berkemampuan. Ok2 tu terpulang pada diri sendiri. It’s your money rite? But remember, ade yang kenal sape kita, ape kerja kita dan kalau kita kerja govern lagilah senang orang nak agak berapa pendapatan kita.tapi lain lah kalau kita ade buat kerja sampingan kan. Ape kate kite ukur seluar ikut pinggang sendiri. Jangan ketat sangat nanti dah ketat sakit pulak mate orang tengok bhaii.





Dan satu lagi aku tengok trend sekarang, orang2 tua pun nak ber’face-baker’ ni. Tapi tapi, semua ni tak salah. Macam aku cakap tadi, yang salahnya kita sebagai pengguna yang salah menggunakan semua kecanggihan tuh. Mak aku pun ada face-baker ni tapi aku bersyukur sebab mak aku tak menggunakan bende2 ni pada benda yang tidak sepatutnya. Die pun kurang2 kan nak hap-date ape yang tak sepatutnya especially pasal family kiteorang. I don’t like okeh. Sebab prinsip aku pun, orang lain tak de hak nak tahu ape kah recent activity aku.For me, orang2 tua ni patut nye tunjukkan sedikit kematangan lah although aku tahu ade jugak orang2 tua ni yang tidak mempunyai kematangan yang sesuai dengan umur diorang. But please, tolonglah, kalau tak anda2 yang lebih berpengalaman menunjukkan contoh, teladan yang baik pada kami2 yang mentah ni, sape lagi yang boleh kami harapkan.


*** okeh tu aje. Memang sentap pada yang terasa tapi ape kate kite cube untuk kurang2 kan bende2 yang sudah aku cakap kan tadi okeh. That’s it. Daaaa ***


No comments:

Post a Comment